Atgal

Ką daryti, jei susirgau depresija

Marvin Moore yra buvęs ilgametis žurnalo "Signs of the Times" redaktorius ir daugelio populiarių knygų autorius.

Pamenu tą vasarą, kai baigęs vidurinę mokyklą, tariau sau: „Aš niekada nesižudysiu, bet galiu suprasti tuos, kurie nusižudo“. Tačiau daugelį metų jaučiausi prislėgtas. Tas prislėgtumas labiau ar mažiau tebekamuoja mane iki šiol. Bet žinau, jog nesu vienas, nes daugybė žmonių pasaulyje kenčia nuo įvairaus laipsnio depresijos.

Iš šio straipsnio pavadinimo „Ką daryti sergant depresija“ galbūt galima manyti, jog esu psichinės sveikatos priežiūros specialistas, perduodantis naujausią medicininę informaciją apie dep­resiją. Bet aš nesu specialistas. Rašau šį straipsnį norėdamas pasidalyti su kitais, ką esu išmokęs per daugelį metų.

Jeigu jus nuolat persekioja mintys apie savižudybę, aš siūlau nedelsiant skambinti pagalbos linijai. Jei depresija trukdo atlikti įprastas gyvenimo pa­reigas, tokias kaip darbas, namų ruoša, jeigu pasidaro sunku bendrauti su aplinkiniais, aš siūlau apie tai pasikalbėti su psichinės sveikatos priežiūros specialistu.

Marvin Moore

Esu labiau linkęs kalbėti apie tai, ką daryti sergant depresija, o ne kaip įveikti ją. Negaliu teigti, jog daugiau niekuomet nepatirsiu ilgalaikio prislėgtumo, bet galiu pasakyti, kad aš išmokau, kaip su ja elgtis, todėl man depresija nebėra kasdien mane varginantis dalykas. Galbūt yra žmonių, kurie visiškai išgijo. Sveikinu! Bet tikiu, jog klaidinga teigti žmonėms, kuriuos vargina rimta, nuolatinė depresija, kad vieną dieną jie visiškai pasveiks. Laikui bėgant jie supras, kad jiems nepavyko, ir toks nusivylimas gali tik pagilinti depresiją.

Prieš pradedant dalytis savo istorija, norėčiau, kad jūs suprastumėte, jog šis straipsnis nėra apie tai, kaip elgtis sergant gilia depresija, kuriai reikia kvalifikuotų psichinės sveikatos priežiūros specialistų. Jeigu jus nuolat persekioja mintys apie savižudybę, aš siūlau nedelsiant skambinti pagalbos linijai. Jei depresija trukdo atlikti įprastas gyvenimo pa­reigas, tokias kaip darbas, namų ruoša, jeigu pasidaro sunku bendrauti su aplinkiniais, aš siūlau apie tai pasikalbėti su psichinės sveikatos priežiūros specialistu.

Malda

Mano pirmoji rekomendacija jums būtų tokia: apie savo prislėgtumą pasikalbėkite su Dievu. Žinoma, svarbu tai padaryti teisingai. Jeigu jūs atsiklaupsite ir maldausite, kad Dievas jus išlaisvintų iš jus slegiančių jausmų, kartais situacija gali tik pablogėti. Aš nesakau, jog Dievas negali iškart pašalinti jus slegiančius jausmus, bet tai nėra Jo įprastas metodas padėti prislėgtiems žmonėms.

Mano patarimas jums toks: pirmiausia atsipalaiduokite, o tada pasimelskite šia paprasta malda: „Dieve, prašau, išmokyk mane, kaip elgtis su depresija, ir ypač padėk man pamatyti neigiamus dalykus mano gyvenime, kurie sukelia prislėgtumą“. Pasimeldęs aš laukiu. Prislėgtumas iš karto neišnyks, bet aš bandau priimti tai, kas dabar vyksta mano gyvenime, ir gyventi toliau. Šia malda aš meldžiausi kasdien, ir laikui bėgant mano požiūris į prislėgtumą ir gyvenimą pamažu pradėjo keistis teigiama linkme. Atėjo ramybė.

Prieš pat Jėzų nukryžiuojant Jis paliko pažadą Savo mokiniams. Jis pasakė, kad Šventoji Dvasia „ves į visą tiesą“ (žr. Jono 14, 16; 16, 13). Manau, kad tiesa, į kurią Šventoji Dvasia ves, tai tiesa ir apie mus pačius.

Dažnai depresija atsiranda dėl baimės, kaltės ar pykčio, kurie tūno mumyse ir apie kuriuos mes nenutuokiame.

Marvin Moore

Dažnai depresija atsiranda dėl baimės, kaltės ar pykčio, kurie tūno mumyse ir apie kuriuos mes nenutuokiame. Tie jausmai yra geri, kai juos tinkamai naudojame. Depresija prasideda tada, kai mes netinkamai su tais jausmais elgiamės. Dievas padėjo man pažvelgti į tokius „paslėptus“ jausmus ir rasti tinkamus būdus, kaip su jais elgtis.

Profesonali pagalba

Kai prašome, kad Dievas mus vestų, Jis gali nukreipti mus ieškoti psichinės sveikatos priežiūros specialisto pagalbos. Paskutiniais mano studijų seminarijoje metais aš studijavau pastorinę psichologiją. Vieną dieną dėstytojas apibūdino keletą psichinės sveikatos sutrikimų. Vieną iš jų aš atpažinau savyje ir po paskaitos pasikalbėjau su juo. Keletą kartų dėstytojas konsultavo mane, o po to patarė kreiptis į specialistą. Kai tik pradėjau pastoriauti, aš kreipiausi į krikščionį psichiatrą, kurio kabinetas buvo už dviejų kvartalų nuo tos vietos, kur nuomavausi butą. Pas jį lankiausi beveik metus, bet nepagijau. Žinoma, konsultavimasis su juo palengvino mano būseną.

Po kelių metų aš praleidau dvi savaites „The Bridge to Recovery“ („Tiltas į išgijimą“) centre, Bouling Gryn mieste (Kentukio valstija, JAV). Tai gydymo centras, kuris padeda žmonėms, išgyvenantiems emocinę traumą, gėdą ir įvairias priklausomybes. Depresiški žmonės yra labai griežti ir kritiški sau. Toks gydymas centre „The Bridge“ gali labai padėti į depresiją linkusiems žmonėms.

Dievo supratimas

Kartais depresija atsiranda dėl to, kad neteisingai suprantame Dievą. Jeigu jūs bijote Dievo, jei galvojate apie Jį, kaip apie griežtą Teisėją, kuris ketina jus nubausti dėl daugybės jūsų nuodėmių, prašykite Jį, kad vestų jus pas žmones, nukreiptų prie knygų, žurnalų straipsnių ir Biblijos eilučių, kurie padės jums išgyti nuo tokios neteisingos Dievo sampratos.

Vieną geriausių Biblijos paaiškinimų apie Dievo malonę jūs galite rasti apaštalo Pauliaus Laiške romiečiams (1–8 skyriai). Prieš keletą metų aš parašiau knygą „Amžinai Jo“, kurioje svarsčiau apie Dievo malonę ir kaip reikia elgtis su baime, kuri kyla iš supratimo, jog mes „nesame pakankamai geri“, kad įtiktume Dievui.

Jėzaus palyginimas apie sūnų palaidūną (žr. Luko 15, 11–32) yra nuostabi iliustracija mylinčio Dievo, kuris priima nusidėjėlius. Jaunuolis iššvaistė trečdalį savo tėvo turto. Tėvas galėjo su juo pasielgti negailestingai, tačiau priėmė jį atgal į namus, nes jį mylėjo. Toks yra Dievas. Prašykite Jį, kad Jis padėtų jums įgyti tokį Dievo supratimą.

Įvairios strategijos

Laikui bėgant aš atradau keletą kitų būdų, kaip elgtis su depresija.

Mes gyvename pasaulyje, kur nutinka daug blogų dalykų. Aš nežinau tokios formulės, gydymo ar strategijos, kurie garantuotų man ir jums visišką išgijimą nuo depresijos. Tačiau metodai, kuriuos aš siūlau šiame straipsnyje, man labai padėjo ir tikiu, kad jie gali padėti ir jums.

Marvin Moore

Dienoraščio rašymas. Kai buvau daugiau nei 20-ties, aš nemažai laiko praleidau užrašydamas savo mintis ir jausmus ant mažų kortelių. Tada nemaniau, kad toks rašymas prilygsta dienoraščio rašymui. Ilgainiui pastebėjau, kad geriausios mano įžvalgos apie save atėjo rašant dienoraštį.

Kalbėjimas. Mane konsultavęs psichiatras patarė man pasikalbėti su patikimu draugu apie tai, kas vyksta mano gyvenime. Jis buvo teisus. „12-os žingsnių programa“ yra saugi vieta, kurioje galite kalbėtis apie tai, kas vyksta jūsų gyvenime. „Anoniminių Alkoholikų“ ir kitos „12-os žingsnių programos“ padrąsina jų narius surasti atramą – žmogų, su kuriuo jie galėtų dažnai pasikalbėti. Aš išbandžiau, man tai padėjo.

Veikla. Dievas davė mums protus, kad mes galėtume mąstyti ir veikti. Veikla yra vienas iš raktų gerai psichinei sveikatai. Ypač svarbu būti aktyviems prisidedant prie kitų gerovės.

Žinoma, yra du kraštutinumai, kurių reikėtų saugotis. Vienas – tai sėdėti, nieko neveikti ir tik gailėtis savęs. O kitas – tai dirbti, dirbti, dirbti tam, kad paslėptume mus slegiančius jausmus. Aš lengvai puolu į šį kraštutinumą. Turiu draugą, kuris man skambina ir klausia: „Ką smagaus šiandien nuveikei?“ Tai geras klausimas, taip pat ir geras patarimas!

Muzika. Kita strategija, kurią aš naudojau apnykus prislėgtumui, tai giedojimas. Man labai patinka linksmos giesmės. Mano mėgstamiausios giesmės: „Šiandieną saulė širdyje“, „Aš giedosiu apie savo Atpirkėją“, „Aš žinau, kuo įtikėjau“. Aš įsiminiau giesmių melodijas ir nuolat giedu. Kartais giedu garsiai, kartais tyliai, tik niūniuoju, apmąstydamas tų giesmių žodžius.

Pamėginkite ir tai: užsimerkite ir atpalaiduokite visą kūną klausydami ramios muzikos. Kai kurie ekspertai teigia, jog klasikinė muzika geriausiai padeda depresijos atveju.

Teigiami jausmai. Dar tais laikais, kai nuolatos būdavau prislėgtas, mano gyvenime atsirasdavo šviesių akimirkų, kai aš pasijausdavau gerai. Dažnai tie jausmai apimdavo ilgam arba tik keletai minučių, o po to vėl sugrįždavo senoji būsena.

Kartą, kai buvau virš 30-ties, eidamas universiteto kiemu, aš patyriau vieną iš tų linksmų momentų. Staiga mane aplankė mintis: Štai kaip aš norėčiau jaustis visada!

Aš tuoj pat pasimeldžiau: Dieve, prašau padėk man patirti šį jausmą kiek įmanoma dažniau, ir kitą kartą, kai jis mane aplankys, leisk man jį patirti ilgiau. Aš atsipalaidavau ir laukiau kito linksmo momento. Kai tai įvyko, aš vėl pasimeldžiau: Dėkoju, Dieve! Padėk man patirti šį jausmą kiek įmanoma ilgiau. Laikui bėgant ši strategija pasiteisino, depresija sumažėjo.

Tikėjimas. Vienas iš sunkumų, su kuriuo man teko susidurti, kai jausdavausi prislėgtas, tai jausmas, tarsi mano protas tuo metu sustingdavo cemente. Dangus virš galvos atrodydavo varinis, aš jausdavausi tarsi svyruočiau ant savo kapo duobės krašto. Pastebėjau, jeigu tiki, jog Dievas iš tikrųjų palaimins išsaugoti geresnį nusiteikimą, tai padėdavo. Jėzus pasakė: „Tikinčiam viskas įmanoma“ (Morkaus 9, 23). Aš stengiuosi atsipalaiduoti, priimti esamą būseną ir laukti Dievo vedimo – kad išsaugočiau sveikesnį mąstymą bei jausmus. Ir Dievas veda.

Fizinė sveikata

Depresiją sukelia cheminės reakcijos, kurios vyksta mūsų smegenyse. Didelę įtaką mūsų smegenų cheminėms reakcijoms turi mūsų gyvenimo būdas. Trys esminiai sveikos gyvensenos veiksniai, kurie mažina depresiją:

Mityba. Šiuolaikinės technologijos turi didžiulį poveikį maisto pramonei, deja, daugiau sutelktą į skonį negu į sveikatą. Todėl nepalyginti geriau maistą ruošti namuose, vartojant vaisius, grūdus, riešutus ir daržoves, negu maitintis restoranuose ar valgyti greitai paruošiamą maistą. Svarbu vengti maisto, kuriame gausu cukraus ar riebalų.

Mankšta. Namuose aš turiu stacionarų treniruoklį – dviratį, kurį minu keturis ar penkis kartus per savaitę po 30 minučių. Greitas pasivaikščiojimas ar bėgimas ristele gryname ore 30 minučių netgi geriau. Mankšta skatina endorfinų –„laimės harmonų“ gamybą mūsų smegenyse.

Poilsis. Kai nepakankamai ilsimės, mes galime jaustis prislėgti. Daugumai žmonių reikia 7–8 valandų miego kas naktį. Būkite tikri, kad jūs gerai išsimiegate.

Mus sukurdamas Dievas davė mums nurodymą dėl poilsio. Tas nurodymas vadinasi šabo diena, sabata. Hebrajiškas žodis, tariamas kaip šabat reiškia, „poilsis“. Jeigu jūs dirbate 8 valandas per dieną septynias dienas per savaitę, pasistenkite sumažinti darbą iki 6 dienų per savaitę, o septintąją dieną skirkite poilsiui. Biblija šabo dieną, sabatą, vadina šventu laiku, kai mes negalime dirbti jokio darbo (žr. Išė­jimo 20, 8–11). Per tą 24 valandų laikotarpį aš pamirštu savo darbą ir visus darbus, kuriuos turiu atlikti namuose, aš ilsiuosi. Koks tai gydantis palengvėjimas!

Mes gyvename pasaulyje, kur nutinka daug blogų dalykų. Aš nežinau tokios formulės, gydymo ar strategijos, kurie garantuotų man ir jums visišką išgijimą nuo depresijos. Tačiau metodai, kuriuos aš siūlau šiame straipsnyje, man labai padėjo ir tikiu, kad jie gali padėti ir jums. To jums labai linkiu.

Tekstas publikuotas laikraštyje "Vilties šaltinis"

Psichologinė pagalba telefonu

  • Jaunimo linija. Budi savanoriai konsultantai 8 800 28888 I-VII visą parą.
  • Vaikų linija. Budi savanoriai konsultantai, profesionalai 116 111 I-VII 11:00 - 21:00
  • Linija Doverija. (parama teikiama rusų kalba) Budi savanoriai konsultantai.
  • Pagalba skirta paaugliams ir jaunimui. 8 800 77277 I-V 16.00 - 20.00
  • Pagalbos moterims linija. Budi profesionalai, savanoriai konsultantai 8 800 66366 I-V 10:00 - 21:00
  • Vilties linija. Budi profesionalai, savanoriai konsultantai 116 123 I-VII visą parą 800-ąją paslauga apmoka Socialinės apsaugos ir darbo ministerija iš Valstybės biudžeto lėšų.

Emocinė parama internetu

  • „Vaikų linija“. Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.lt. Atsako per dvi dienas.
  • „Jaunimo linija“. Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.jaunimolinija.lt/internetas. Atsako per dvi dienas
  • „Vilties linija“. Rašyti svetainėje: http://paklausk.kpsc.lt/contact.php arba vilties.linija@gmail.com. Atsako per tris darbo dienas
  • „Pagalbos moterims linija“ Rašyti el. paštu: pagalba@moteriai.lt Atsako per tris dienas
  • Visa papildoma informacija – puslapyje www.klausau.lt

Komentarai

Komentarų kol kas nėra. Būkite pirmas!